Medytacja a lepsza koncentracja i myślenie

Czego się dowiem:

- Co kryje się za pojęciem medytacja?

- Jakie praktyki znacząco pomagają w skupieniu, koncentracji i uwadze?
- podsumowanie wyników badań naukowych.

- Jakie praktyki wspomagają myślenie? - podsumowanie wyników badań naukowych.

- Jakie praktyki mają wpływ na plastyczność mózgu i funkcji mentalnych
- podsumowanie wyników badań naukowych.

- Okiem naukowców - jakie korzyści wynikają z praktyki medytacyjnej w aspekcie fizycznym i psychicznym.

- Czy istnieje prosty przepis na medytację? Jak rozpocząć praktykę medytacyjną?

 

 

Co kryje się za pojęciem medytacja?

Jakie korzyści wynikają z praktyki medytacyjnej?

Coraz częściej naukowcy zajmują wpływem medytacji na funkcjonowanie człowieka. I chociaż pojęcie to znane jest od wieków, wielu z nas nie do końca zdaje sobie sprawę co się za nim kryje. Są tacy, którzy traktują medytację z przymrużeniem oka jako sposób na mamienie naszego umysłu. Warto pamiętać, że medytacja nie jest niewytłumaczalną sztuczką dla nawiedzonych czy magicznym zaklęciem typu hokus pokus. Nie jest rytuałem, zabobonem czy hochsztaplerstwem. Dociekliwość współczesnych naukowców dowiodła, iż mózg osoby medytującej znacznie różni się od mózgu osób niepraktykujących ćwiczeń doskonalących umysł. Jak się okazuje praktyki medytacyjne wpływają na szerokie spektrum naszego życia, począwszy od naszego codziennego samopoczucia, reagowania na sytuacja trudne i stresowe, a zakończywszy na relacjach interpersonalnych. Praktyka uważności zmienia nasz mózg oraz wpływa na jakość naszego życia, które nierzadko przysparza nam wielu trudności.

Czy znasz to uczucie kiedy chaotyczne myśli piętrzą się w głowie? Robisz kilka rzeczy naraz, prowadzisz samochód, rozmawiasz przez telefon, planujesz przebieg ważnego spotkania, słuchasz radia. Docierasz do pracy i wpadasz w kolejny wir czynności dnia codziennego, a umysłowe tornado nie pozwala na spokojny oddech i zebranie myśli? Rozgrzebujesz sprawy z przeszłości, snujesz plany na przyszłość, ale tu i teraz nie istniejesz. Tracisz oddech, twoje ciało słabnie, nie odczuwasz satysfakcji z życia. Napięcie i rozdrażnienie wzrasta. Twoje życie przecieka Ci przez palce.
Nie zauważasz wielu rzeczy i zjawisk wokół siebie. Gubisz się w natłoku własnych chaotycznych myśli. Stajesz się nieuważny, krytyczny, oceniający.

Każdemu z nas od czasu do czasu przytrafia się taki dzień, kiedy zalewający nas strumień myśli nie pozwala na wyciszenie. Dla wielu z nas oznacza to, że nie radzimy sobie z wyzwaniami codzienności. Na szczęście istnieje rodzaj praktyki, której uprawianie przynosi dobroczynny wpływ stany umysłowych zawirowań. Jest to praktyka medytacji, funkcjonująca w ramach i poza licznymi systemami religijnymi. Stosowana w jodze oraz w religiach i duchowości Wschodu (buddyzm, taoizm, konfucjanizm, hinduizmu, dżinizm) , a ostatnio także przez niektóre szkoły psychoterapeutyczne. Elementy medytacji dają się również zauważyć w chrześcijaństwie (hezychazm) i islamie (sufizm).

Jedną z najbardziej znanych odmian i systemów medytacyjnych jest skupienie na pojedynczym obiekcie ( oddechu, punkcie, płomieniu świecy, mantrze). Należą do niej min. Vipassana – buddyjska medytacja wglądu. Pozostałe odmiany to min.:

  • Utrzymywanie czujności umysłu przy jednoczesnym niepodtrzymywaniu myśli (zazen)
  • Powtarzanie mantr
  • Medytacja uważności - mindfulness
  • Medytacja ruchowa (medytacja dynamiczna Osho, taniec derwiszów w islamie oraz taijiquan i qigong stosowane w taoizmie)

Medytacja zwiększa codzienną uważność, wycisza umysł i emocje oraz wpływa na aktywność naszego mózgu. Oddziałuje na nasz system immunologiczny, redukuje poziom stresu, gasi emocje i pomaga zdystansować się do życia. Medytacja jest bowiem obserwacją i doświadczaniem rzeczywistości bez jej oceniania. Budujemy wówczas rodzaj dystansu do zdarzeń i oddzielamy je od naszego „ja". Stosowanie praktyk medytacyjnych umożliwia nazywanie zjawisk oraz akceptowanie ich takimi jakie są. To stan obserwacji i akceptacji. Mnóstwo problemów rodzi się tylko z tego powodu, że chcemy się ich pozbyć. Trudno nam zaakceptować trudne emocje. Bywamy uzależnieni od przyjemności, a hedonistyczne podejście i nastawienie do życia powoduje frustrację. Unikamy bólu i trudnych doświadczeń czasami za wszelką cenę.

Na początku drogi doświadczania praktyki medytacyjnej ważne jest, by uświadomić sobie czym medytacja nie jest. Zapewne nie jest równoznaczna z relaksacją. Efekt wyciszenia i poczucia relaksacji jest „jedynie" pozytywnym skutkiem ubocznym tej praktyki. Medytacja nie jest dążeniem do osiągnięcia stanu pustego umysłu. Nie ma nic wspólnego z alienacją, obojętnością czy biernością. Nie jest uwolnieniem się, nic nie robieniem czy sennością. Nie jest też rodzajem znieczulenia czy antidotum na życiowe trudności.
Stosując praktykę medytacji we współczesnym zagonionym świecie masz szansę zdystansować się do przytrafiających się zdarzeń, spojrzeć na nie z meta perspektywy, aby przyjmować i akceptować wszystko co się przydarza. Masz również możliwość lepszego wykonywania swoich codziennych obowiązków i zadań. Systematyczna medytacja i ćwiczenia umysłowe wpływają na naszą kreatywność oraz poziom energii. Warto poświęcić kilka minut na medytację przez rozpoczęciem ćwiczeń z Wirtualnym Trenem, by wyciszony umysł pozwolił na efektywną pracę.

 

Esencja Mindfulness? – czyli „Uważność i Świadomość"

Aby uzyskać dostęp do tej części serwisu zaloguj się lub wykup abonament.
Aby uzyskać dostęp do tej części serwisu zaloguj się lub wykup abonament.


Zarejestruj się za darmo - wystarczy 30 sek.

Poznaj jak artykuły i techniki umysłu łączą się z ćwiczeniami Online.
Nabyte umiejętności łatwo wykorzystasz na co dzień, w nauce i w biznesie
.


Ćwiczenia i kursy w różnym zakresie rozwijają takie zdolności jak:
Pamięć, Uwaga, Spostrzegawczość, Zdolności językowe, Szybkie Liczenie, Koncentracja uwagi, Logika, Pamięć operacyjna, Pamięć krótkotrwała, Przypominanie, Liczenie, Myślenie logiczne, Myślenie abstrakcyjne, Przerzutność uwagi, Pamięć wzrokowa, Pamięć słuchowa, Analiza zależności, Uwaga przestrzenna, Rozpoznawanie, Wyobraźnia przestrzenna, Selekcja informacji, Czytanie ze zrozumieniem, Szybkie czytanie, Kreatywność...
Funkcje Poznawcze... itd.


Sprawdź inne oferowane KURSY Online.  Sprawdź ćwiczenia na logikę i na szybkie czytanie.


Możesz także zadbać o swoich najbliższych.  Proponujemy nowy pomysł na prezent.
Podaruj prezent dla taty, prezent dla mamy lub pobudzający prezent dla babci i dziadka.

___________________________________________________________________________
 

 

Współpraca: