Sen

Czego się dowiem?

- Czym jest sen?
- Co dzieje się w Twoim ciele, gdy zasypiasz?
- Dlaczego sen jest tak ważny?
- Czym grozi brak snu?
- Co zrobić, żeby dobrze się wyspać?

Sprawdź także wykorzystanie umysłu do ćwiczenia wyobraźni
 

 

 

Czym jest sen?

Sen to stan czynnościowy ośrodkowego układu nerwowego, charakteryzujący się zniesieniem świadomości i bezruchem. Regulowany jest w rytmie dobowym. Zapotrzebowanie na sen jest sprawą indywidualną, choć dostrzega się pewne wahania związane z wiekiem.

Przeciętny człowiek śpi od 6 do 8 godzin dziennie. Tym samym przesypia ok. 20 lat życia! Noworodki potrzebują ok. 18 godzin snu na dobę i mogą dzielić ten sen na kilka części.

Wraz z wiekiem zapotrzebowanie na sen maleje. Nie dzieje się to jednak w nieskończoność. Osoby starsze mają takie samo zapotrzebowanie na sen jak dorośli, tyle tylko, że tracą zdolność kilkugodzinnego snu ciągłego.


Nadzorcy snu

Cykl sen i czuwanie to zjawisko złożone, odpowiada za nie wiele obszarów mózgu. Badaczom udało się wyodrębnić kilka z nich. Twór siatkowaty – kontrolujący poziom pobudzenia organizmu i miejsce sinawe – skupisko komórek w moście wydzielających noradrenalinę, nadzorują czuwanie. Bezpośrednio za sen odpowiada szyszynka wydzielająca hormon snu zwany melatoniną, oraz podwzgórze, które zarządza cyklem snu i czuwania (regulując m.in. poziom aktywności szyszynki).


Co się dzieje, gdy śpisz?

Kiedy zamykasz oczy, aktywność mózgu stopniowo spada a umysł się wycisza. Fale mózgu spowalniają, oddech staje się regularny i wolniejszy, temperatura ciała maleje, mięśnie się rozluźniają. Sen można podzielić na cztery fazy różniące się między sobą częstotliwością fal mózgowych – naukowcy badają je za pomocą elektroencefalografu (EEG), przykładając do głowy elektrody zbierające informacje o aktywności elektrycznej neuronów.

Wykres: Zapis EEG charakterystyczny dla poszczególnych etapów zapadania w sen.
Marzenia senne pojawiają się już w śnie wolnofalowym (II i IV faza snu) oraz w śnie REM

 

Po ok. 90 minutach od zaśnięcia rytm serca i oddech przyśpiesza, zaczynają się poruszać gałki oczne – stąd nazwa tej fazy REM – od angielskiego rapid eye movement – faza szybkich ruchów oczu. Warto zwrócić uwagę, że aktywność komórek mózgowych jest wtedy bardzo podobna do aktywności na jawie. To podczas fazy REM doświadczamy najbardziej wyrazistych i dynamicznych snów.

Aby uzyskać dostęp do tej części serwisu zaloguj się lub wykup abonament.


Zarejestruj się za darmo - wystarczy 30 sek.

Poznaj jak artykuły i techniki umysłu łączą się z ćwiczeniami Online.
Nabyte umiejętności łatwo wykorzystasz na co dzień, w nauce i w biznesie
.


Ćwiczenia i kursy w różnym zakresie rozwijają takie zdolności jak:
Pamięć, Uwaga, Spostrzegawczość, Zdolności językowe, Szybkie Liczenie, Koncentracja uwagi, Logika, Pamięć operacyjna, Pamięć krótkotrwała, Przypominanie, Liczenie, Myślenie logiczne, Myślenie abstrakcyjne, Przerzutność uwagi, Pamięć wzrokowa, Pamięć słuchowa, Analiza zależności, Uwaga przestrzenna, Rozpoznawanie, Wyobraźnia przestrzenna, Selekcja informacji, Czytanie ze zrozumieniem, Szybkie czytanie, Kreatywność...
Funkcje Poznawcze... itd.


Sprawdź inne oferowane KURSY Online.  Sprawdź ćwiczenia na logikę i na szybkie czytanie.


Możesz także zadbać o swoich najbliższych.  Proponujemy nowy pomysł na prezent.
Podaruj prezent dla taty, prezent dla mamy lub pobudzający prezent dla babci i dziadka.

___________________________________________________________________________
 

 

Współpraca: